De rol van een maatschappelijk werker
De maatschappelijk werker ondersteunt de bewoner of cliënt én zijn systeem bij het vinden van een nieuw evenwicht tussen de nieuwe leefwereld van de bewoner in het verzorging- verpleeghuis en de thuissituatie waarin de bewoner door diens beperkingen en/of de opname een andere rol en positie heeft gekregen.
Communicatieverbetering
Ten aanzien van communicatieverbetering met een bewoner of cliënt, praktische en materiële problemen en de signalering van verwaarlozing, misbruik en mishandeling kan er vanuit het maatschappelijk werk ondersteund worden. Het doel hiervan is de communicatie tussen de bewoner en medewerker(s) verbeteren, inzicht creëren in ieder zijn positie en wederzijds begrip bewerkstelligen. Veel voorkomende onderwerpen zijn: het hebben van verkeerde verwachtingen, problemen in cliëntensystemen waardoor er problemen ontstaan m.b.t. informatie delen met eerste contactpersoon en overige betrokkenen.
Praktische problemen
Praktische problemen van de bewoner of cliënt worden ook aangepakt. De bewoner krijgt informatie en advies, wat kan helpen om zijn of haar (praktische) probleem op te lossen of aan te pakken. De maatschappelijk werker zal gesprekken voeren en concrete hulp bieden in geval van praktische problemen. Veel voorkomende onderwerpen zijn: bewind voering, mentorschap, onder curatele-stellingen. Waar nodig kan de maatschappelijk werker bemiddelen tussen bewoner/cliënt en (hulpverlenende) instanties en organisaties.
Signalen bij mishandeling
Medewerkers die bij bewoners of cliënten signalen opvangen dat zij zich in een bedreigende situatie bevinden, zoals fysieke of psychische verwaarlozing, financieel of psychisch misbruik of mishandeling kunnen overleggen met de maatschappelijk werker. Zij zullen samen de meldcode van Veilig Thuis doorlopen.